Okładka książki jest biała. W prawym górnym rogu znajduje się tytuł książki "Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993". Na środku okładki jest fotografia, która przedstawia duże czerwone litery składające się w napis "Azja". Litery stoją na trawie, za nimi jest drzewo i budynek. Na dole okładki jest napis "Nowe historie sztuki".

Jakub Banasiak

Proteuszowe czasy Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993

listopad 2020
Okładka książki jest biała. W prawym górnym rogu znajduje się tytuł książki "Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993". Na środku okładki jest fotografia, która przedstawia duże czerwone litery składające się w napis "Azja". Litery stoją na trawie, za nimi jest drzewo i budynek. Na dole okładki jest napis "Nowe historie sztuki".
Książka dostępna również jako e-book. Okładka miękka Format 155×240 mm 596 stron ISBN 978-83-66098-67-1, 978-83-64177-65-1 ISBN 978-83-64177-76-7 (e-book) Cena wersji papierowej: 69 zł Cena wersji elektronicznej: 42 zł
Tematem książki Jakuba Banasiaka są przeobrażenia państwowego systemu sztuki w schyłkowym PRL i w początkach transformacji ustrojowej. Wychodząc poza utarte narracje na temat kultury artystycznej lat 80. XX wieku, koncentrujące się na oporze twórców wobec komunistycznego reżimu, autor rysuje szerszy i bardziej zniuansowany obraz tego okresu. Przedstawia nie tylko polityczny, ale także społeczny, instytucjonalny i ekonomiczny kontekst ówczesnego życia artystycznego i dotykających go przemian systemowych. Na podstawie szerokiej kwerendy archiwalnej pokazuje relacje pomiędzy polityką kulturalną państwa, instytucjami sztuki, krytyką artystyczną, rynkiem sztuki, sceną młodzieżową i podziemiem artystycznym. Przyglądając się funkcjonowaniu państwowego systemu sztuki w „proteuszowych czasach” – w okresie stopniowego wychodzenia kraju z komunizmu – redefiniuje dotychczas stosowane cezury czasowe. Zwraca przy tym szczególną uwagę na znaczenie liberalizacji systemu po 1986 roku oraz procesualny charakter transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90. Przeczytaj „Wprowadzenie” Praca Jakuba Banasiaka stanowić będzie, moim zdaniem, podstawę naukową dla każdego badacza polskiej sztuki ostatnich dziesięcioleci XX wieku. Prof. Piotr Juszkiewicz W mediach: Arkadiusz Gruszczyński, Nie było cięcia. Rozmowa z Jakubem Banasiakiem, Dwutygodnik.com, 2021, nr 298 Janusz Miliszkiewicz, Kapitał uśpiony w obrazach, „Rzeczpospolita”, 28.01.2021 Jakub Majmurek, Między rozpadem PRL a terapią szokową – społeczna historia sztuki „długich lat 80.”, „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej”, 2021, nr 28
Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Możesz zarządzać ciasteczkami poprzez ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności